Čest děcka!
S Peterem Mackovčinem jsme se domluvili, že bychom se od příštího roku pokusili naočkovat virus geomorfologie do nejmladší generace, která je schopná to pobrat. Tedy aspoň za předpokladu, že jejich učitelé zeměpisu používají při výuce kvalitní učebnice a vijou, jak s nimi pracovat.
Kroužek je přednostně určen studentům středních škol a vyšších ročníků gymnázií, ale hlásit se můžou aj uchazeči o něco málo starší, kteří se cítí na věk 14–18 let. Jenom pozor, ať na konci nevypadáme jako univerzita třetího věku.
Skupinka by se měla scházet v budově katedry geografie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (budova B na adrese Poříčí 7). Místnost bude ještě upřesněna podle počtu přihlášených a rozvrhu katedry na letní semestr. Plánovaný čas setkávání je páteční odpoledne. Snad mládež promine, ale my máme stejně jako oni nejvíce času právě na konci pracovního týdne.
Na páteční setkání, která budou spíše vysvětlovací a povídací, budou navazovat prakticky orientovaná cvičení v přírodě ve vybrané soboty (dle počasí a osobního rozvrhu členů kroužku). Na exkursi bychom chtěli vyrazit aspoň jednou měsíčně, ale ještě uvidíme, jak nám to všecko vyjde.
První setkání by se mělo uskutečnit první pátek po jarních prázdninách, tedy 16. února 2024. Poslední setkání by mělo být zhruba v polovičce měsíce června, kdy už mají studenti hlavy jinde.
Kapacita kroužku je 5–10 studentů. Při větším počtu studentů by bylo obtížné domlouvat se na termíny exkursí a zajistit přesun všech zúčastněných. V případě přihlášení méně než 5 uchazečů kroužek nebude otevřen. Zůstáváme ovšem nakloněni myšlence nepravidelných setkání s kýmkoli, kdo to se zájmem o geomorfologii myslí vážně.
A včilka to nejlepší na konec – všichni absolventi kroužku po jeho absolvování obdrží diplom, jehož předložení bude zohledněno v případě podání přihlášky na geografii na PED MUNI! A to už se vyplatí! (P. S. Není vyloučena ani dohoda s Přírodovědeckou fakultou MUNI.)
Účast na setkáních kroužku je zdarma! Děláme to pro rozvoj a omlazení geomorfologické společnosti, nikoliv pro zisk. Účastníci si budou hradit pouze náklady spojené s terénními exkursemi.
Pokud jsou mezi vámi nějací zájemci, pište prosím Katce na níže uvedený e-mail. Můžete psát aj na DemekJ@seznam.cz nebo na mackovcin@ped.muni.cz. V tomto případě ovšem může vyřízení vaší přihlášky trvat o trošku déle.
Čest děcka, přichází strýček Sam. To si říkáš komunista?! Skandální. Jo a v tvojim případě je to spíš univerzita pátého věku...
OdpovědětVymazatJá jsem tu pozvánku nevytvořil. To je Katčina invence. Navíc neotevíráme pobočku Pionýra, ale kroužek pro mládež. Co mám možnost vidět kolem sebe, tak tato postavička strýčka Sama je velmi populární. Snad to takto zaujme větší počet potenciálních mladých geomorfologů 😉
VymazatMám tip na dva chlapce z Gymnázia Ústí nad Orlicí, kteří by dle sdělení vyučujícího mohli mět zájem. Ale obávám se, že Brno je na jejich možnosti příliš z ruky 🤷♂️
OdpovědětVymazatJe to škoda, ale s tím jsme počítali. Já bych taky raději vedl kroužek v Rudce 😉 Brno je jediné velkoměsto v okolí. Snad se najdou zájemci, pro které nebude problém dojížďka do centra města 😊 Ovšem pakliže by chlapci měli opravdový zájem, mohli by se případně zúčastnit některé z exkursí 😉
VymazatJá se bojím, že víc mladých zájemců o geografii najdeš v Rudce než ve Štatlu 😂 Být tebou, šla bych spíš směrem kroužku pro mladší děcka na ZŠ Kunštát. Ale budeme vám držet palce, ať se kroužek podaří realizovat 👍
VymazatJá se spíš obávám, že počet obyvatel Rudky v požadovaném věkovém rozpětí by kapacitu kroužku nenaplnil. Damiánek nám slušně snižuje věkový průměr 🤭 Pevně věřím, že bude o kroužek dostatečný zájem, aby se mohl realizovat nejen příští rok, ale třebas aj v následujících létech 😊
VymazatNápadu fandím, ale nejsem si jistý, jestli se Vám podaří přesvědčit teenagery, aby trávili páteční odpoledne ve škole. Nedokážu si představit, že by se k Vám dobrovolně přihlásila moje 16letá neteř, a ta přírodu miluje. Zkuste zvážit jiný den v týdnu, kdy bude mít Peter volněji 🙃
OdpovědětVymazatMy doufáme, že ano 😊 Nejde jen o Peterův rozvrh, ale hlavně o rozvrhy těch děcek. Od pondělí do čtvrtka mají povětšinou odpolední výuku, a my nechceme dělat kroužek v pozdních večerních hodinách, kdy mají studenti jiné volnočasové aktivity nebo se připravují do školy.
VymazatPeter bude mět některé pátky dálkové studenty na CŽV, takže se pokusí domluvit si rozvrh tak, aby měl výuku buďto před, nebo po kroužku. Jeden pátek v květnu bude Peťo určitě na terénní praxi s prezenčními studenty. Ještě se domlouváme, jestli bychom daný týden "odpadli", nebo bych něco vymyslel sám. Ale nač stahovat gatě, když brod je ještě daleko 😉
Navíc v pátek se kromě dálkařů nebudeme srážet na chodbě s jinými studenty a budeme mět klid na výklad 😊
No jo, Barunka... Pročpak jsme ji neviděli na svatbě?
VymazatByla zrovna na třídním zájezdě do italských Dolomit (Belluno severně od Benátek). To víte, to si nemohla nechat ujít jenom kvůli svatbě stréce 😁 Na Damíka už se byla podívat v neděli, pokud vám to Jaroušek neříkal 😉
VymazatTak to plně chápu a schvaluji. Škoda že jste nepřijeli do Rudolce, mohli jste vyprávět a ukázat fotky 😍 Jarek říkal pouze tolik, že u Peškových už se vystřídala celá Rudka. Jestli tam byla i Skalice a Brno, o tom nic nevíme 😁
VymazatChtěli jsme, ale Miška se bála, že začne rodit, tak jsme si to nakonec rozmysleli. Fotky ukážeme s radostí, až se ukážete v Rudce. Zatím Damíka viděli jen dva Demkové 😏
VymazatTo je slovo do pranice! Od září jste se tu neukázali, hanebníci. Ani jste neviděli, jak se malý Peška směje na rytířskou hymnu 😉
VymazatMám dobrou zprávu. Katce se dnes přihlásil první zájemce. :-) Nějaký chlapec z NZG. Prý má ale rád geologii a hlavně nerosty. Tak jsme mu napsali, že pokud se rád dozví něco o výskytu těch nerostů v horninách a jejich vlivu na vlastnosti podloží, má dveře otevřené. :-)
OdpovědětVymazatJo a klučina se ptal na cenu kroužku. Možná by neškodilo přidat do článku informaci, že je zdarma. Platit se budou jen exkurze (doprava + vstupné + občerstvení), ale to společně rozpočítáme ad hoc. :-)
Katka už mě informovala e-mailem. Skvělá zpráva. Inu, na Mendlaku se dlouhá léta dělala kvalitní geografie 😉 Děkuji za připomenutí ohledně peněž. Dneska už prostě není standardem, že kroužek pro mládež je zdarma 😊
VymazatTo se někdo má. Kolegyně z Brna si u vás dodělávala aprobaci a platila 11K 😅
VymazatJeště aby za to chtěli prachy. Pchát do mladé generace 60 let staré učení o geosystémech a 80 let staré učení o morfostrukturách. Za to byste měli platit spíš vy jim nějaké bolestné nebo rovnou odškodné...
VymazatNech na hlavě, Lojzku. Můžu tě ujistit, že mám 45letou praxi v přípravě výuky zeměpisu včetně geomorfologie a dokážu si představit, jaký druh informací a míru teoretické abstrakce jsou středoškolští studenti schopní pobrat a využít. Kroužek má oproti klasické výuce navíc tu výhodu, že se zde člověk nemusí otrocky držet osnov ani rámcových vzdělávacích programů, ale může vyjít vstříc požadavkům a zaměření zájemců. Tak se neboj, že by snad naše setkávání připomínala výkladní skříň sovětské geografické teorie 😉
OdpovědětVymazatA Viktorko, tento kroužek opravdu nemá sloužit k naplnění našich kapes ani fakultní pokladny a nebudeme za jeho vedení dostávat žádné tantiémy. Jde o čistě dobrovolnickou akci na podporu zapojení nejmladší generace do české/československé geomorfologické společnosti. Toť vše. Tvojí kolegyni se zjevně vzdělání vyplatilo, když se uplatňuje v ČHMÚ 😉
Já jsem to nemyslela nijak pejorativně. Obdivuji Váš elán a chuť pouštět se ve Vašem věku do takových akcí. To se dnes vidí málokdy a smekám před Vámi.
VymazatKolegyně učila informatiku a přírodopis, ředitel ju kecal ještě na zeměpis. Jenže pak přišel covid a všichni techničtí negramoti se ňu obraceli, až jí to začalo přerůstat přes hlavu. Nechala se vyhecovat ke konkurzu na provozního hydrologa a vyšlo jí to. End of story 😁
Výkladní skříň sovětské geografie připomíná všecko, co jsi během uplynulých 60 let napsal. Už se smiř s tím, že diskursivní síla vašeho geosystémového a morfostrukturního narativu je nulová a nastalo pluralitní geografické paradigma.
VymazatJak má mladou generaci zaujmout člověk, který studoval učitelství za dob nejtužšího stalinismu a s přípravou učebnic začal v éře normalizace? Takový přístup nemůže nic říkat už ani generaci jejich rodičů, natožpak jim samotným.
Paní Waloszková, já tedy Demkovu patetickou potřebu krmit generaci Z vyčpělými koncepcemi z minulého režimu nikterak neobdivuji. Jestli něco obdivuji, tak jeho naivní víru, že to ještě někoho bude zajímat. U nás Liberci se tomu každý vysmál.
Pro tebe slečna, Lojzíčku. Věř tomu nebo ne, ale aji na našem gymplu v Havru jsme používali Demkovy učebnice. Je to deset let zpátky. A světe div se, na stalinismus ani normalizaci si nikdo nestěžoval. Děcka si stěžovaly akurat na to, že je profesor Demek se svými kolegy nutí o dané problematice přemýšlet. Zkus to udělat taky a možná se ti v hlavičce rozední. Myslím to přemýšlení. Stížností a kefrání jsem už od tebe slyšela dost. 👍
VymazatProsím Vás, Jaromíre nebo Radmile, kdo z Vás jste správce, zkuste zvážit mazání těch Hynkových komentářů. Na našem diskusním fóru se z jeho projevu zde stala jakási tragikomická atrakce návštěvníků. Osobně mně to přijde docela jako ostuda pro moravskou geografii. Jinak ohledně kroužku Vám moc fandím a dovolil jsem si pozvat naše mladé jeskyňáře, kteří bydlí v Brně nebo okolí. Věřím, že požadovanou kvótu naplníte!
OdpovědětVymazatOstuda moravské geografie je ta vaše demkofilní sekta. Sundejte už probůh z oltáře tu Demkovu svatou ikonu a běžte se podívat, jak se dělá geografie v USA nebo ve Švédsku. A nebo ji tam nechte, zalezte všichni do Rudky, nastěhujte se k Demkovi domů a vykliďte prostor. Váš geografický diskurs se stává archeologickou záležitostí.
VymazatJá jsem se s Radimem o tom několikrát bavil, a nakonec jsme dospěli k rozhodnutí komentáře ponechat. Jsme toho názoru, že člověk si tím sám dělá vizitku a je zcela na jeho rozhodnutí, jak chce, aby jej vnímali druzí. Radim smazal jediný Lojzův komentář, který byl za hranou slušnosti.
VymazatLojzku, geografie se sice dělá ve světě různě, ale objevují se v ní stále stejné typy lidí. Jedni, kteří ju berou vážně a jejich cílem je dosahování poznání a pokroku, a druzí, kteří skrývají vlastní mocenské zájmy za pojem "geografie", jako se to děje ve tvém případě. Keců o pluralitě jsem v životě slyšel nespočet a obvykle byl pravý význam této "plurality" obsazení většího prostoru ve společnosti myšlenkami dotyčných , bez ohledu na jejich smysluplnost a racionalitu. Tvoje pluralitní geografie není ani pluralitní, ani geografie. Je to výkřik do tmy.
Rozšíření našich pozvánek mezi jeskyňáře byl pro nás s Pétěm další zamýšlený krok, tak jsme rádi, že jste nás předběhli. Na některou z lokalit Moravského krasu téměř jistě povede naše první terénní cvičení. V případě mladých speleologů očekáváme, že si s nimi budeme moci popovídat jako se sobě rovnými odborníky.
P. S. Náš další pravnuk se jistojistě bude jmenovat Radmil. Teď už je to vytesáno do kamene. 😉
Chtěl jsem říct Radime, samozřejmě. :-) Zatím to vypadá, že dva chlapci (18 a 16 let) by mohli mět zájem. Ať paní sekretářka v následujících hodinách a dnech bedlivě pozoruje mailovou schránku. :-)
VymazatJo ty myslíš tu moji poznámku o tom, že Hyňa ani po 30 letech nevyndal svůj úd ze tvých hýždí. Nevím, jestli je to za hranicí slušnosti, ale vím, že je to pravda. A klidně to napíšu znova 👍 Pluralitní geografie znamená geografie, která nestojí nutně na tvých představách a koncepcích a v jejímž provozu nejsi jedině ty ředitelem zeměkoule. Mocenskou hru tady hraješ ty. V tom tvém zdechlém moravském rybníčku je úspěšná, ale vyspělý svět by se ti vysmál. Vezmi si toho svého Celofána, Upolína a Permoníka a vzájemně si masírujte... nechcu říct co, tak řeknu ego - svými vyčpělými sočavovskými koncepcemi. Já to s váma vzdávám 🤷♂️
VymazatDobrá zpráva přátelé, od dnešního dne máme už tři zájemce o geomorfologický kroužek. Přišel mně e-mail od mladého speleologa, že by rád navštěvoval kroužek se svým bratrem. Chlapci jsou ze Sloupu, ale studují v Brně a s dojížďkou nemají problém. Mladší si údajně vede nějaký internetový deníček navštívených přírodních útvarů 😊
OdpovědětVymazatTěšíme se na spolupráci a děkujeme Celofánovi za osvětovou akci!
Tak to posíláme srdečná blahopřání (a bohatou sněhovou nadílku, která k vám jistě brzy dorazí 🤭)
VymazatPár cenťáčků přibylo, ale ten základ tady leží už od včerejška. Navíc pěkně fičelo. Dneska jsme vyšli jen na půl hodinky zdokumentovat jeden z posledních záchvěvů středoevropského zimního počasí 😉
VymazatPromiň že mě to zajímá, ale není to náhodou Štěpán Sehnal? 😍 Toho sleduji na IG. Jeden z mála účtů, který nikdy neswapnu 👍 Je radost sledovat děcka, co se zajímají o přírodu a svět kolem sebe a snaží se šířit osvětu svojí generaci 💯
VymazatNo nevím. Mně osobně všechny tyhle insta fotky a cestovatelské vlogy přijdou jako laciná sebeprezentace. Když jde člověk do krajiny, má ju vnímat všemi smysly. A ne civět do mobilu a cvakat fotky. Aji naše Barunka se občas diví, jaké procento jejích spolužáků není schopné na chvilu vypnout mobil a prostě žít to, co vidijou...
VymazatTo je docela dobře možné. Chlapci se jmenují Sehnalovi 😊 A Radku, upřímně, geograf nebo krajinný ekolog obvykle vyráží do terénu právě proto, aby mimo jiné cvakal fotky a dokumentoval stav krajiny v daném místě a daném okamžiku, kdy se tam nachází 😉 Já mám na procházkách fotoaparát v báglu vždycky, ale rozumím tomu, že pro děcka je nejsnazší vytáhnout mobil. S něčím se začít musí 😉
VymazatBez urážky, ale nebyl Sehnal takový ten idiot z Facebooku, který podezíral meteorology ze zatajování vypouštění "chemtrails" do ovzduší? Ohledně těch mobilů se celkem divím. To bych do tebe neřekl. Jak jsme šli v srpnu do toho Křetína, tak jsi věčně peskoval Míšu a Ondru, aby ty krámy schovali do kapsy. Ale pro jejich generaci je to stejně přirozené jako pro nás mapy, kompas a poznámkový blok. Moje vnučky to taky drží v rukou celý den a nemám pocit, že by to mělo nějaký neblahý vliv na jejich intelekt. Je to jen nová možnost, jak se vyznat ve světě. A zaplať pánbůh (i když v něho nevěřím 😉) za geocaching a earthcaching. Děcka to vytáhne od počítačových her a mají důvod jít do přírody i v případě, že by je to jinak nudilo 👍
VymazatTo nevím. Sociální sítě už od dob jejich vzniku úspěšně ignoruji. A nemám pocit, že bych o něco přicházel 😉 Je rozdíl mezi tím, používat mobil pro dokumentaci nebo poznání krajiny, a používat ho jako prostředek k odvedení pozornosti. Chlapci tam tehdy ani nehledaly cache, ani nic nefotili. Hráli hry a dívali se na videa spolužáků. To ale mohou dělat doma. Když už jednou vyrazíte do terénu, budete se věnovat terénu. A basta! Jinak můžete zůstat ležet v postelích 😉
VymazatPřicházíš o možnost popularizovat výsledky geografie/geomorfologie mezi nejširší veřejnost, která tyto komunikační kanály využívá. Pro mnoho lidí je to dnes primární zdroj informací. Myslím, že věda by tomu měla jít naproti, a ne se uzavírat do slonovinové věže. Žádný impakt odborných časopisů se nedá měřit s impaktem na sociálních sítích 👍
VymazatČest děcka! Omlouvám se za změnu tématu, ale je potřeba domluvit den a místo konání lednového geografického kvízu. Minule si někteří čížkové stěžovali, že musijou vytáhnout paty z Práglu a trmácet se do Olomouce. Tož tentokrát se zase budeme trmácet my 😉
OdpovědětVymazatKolega Martin Balej z PřF UJEP (té nové UJEP, nikoli té naší) navrhl uspořádat příští geokvíz v Ústí nad Labem. Pravděpodobný termín je pátek 12. nebo 19. ledna 2024. Lobuji za Vinotéku 33, ale obávám se, že to opět vyhraje pivotéka 😁
Kamaráde, my jsme se kvůli tobě plahočili 3 a půl hodiny do nějaké díry na Blanensku, o které jsem předtím ani nevěděl, že existuje. Tak buď prosím od té dobroty a nech organizaci příštího kvízu na nás. 😎 Máš prostě smůlu. Pivařů je nás většina. Na víno si jezdi na Pálavu. 👍
Vymazat"Nové" UJEP je již přes 30 let. "Vaši" UJEP si už ani nikdo nepamatuje pod tímto názvem. V životě jsem nepotkal člověka, který by o sobě řekl, že vystudoval UJEP v Brně. Je to prostě Masarykova univerzita. Chápu, že pro tebe jako komunistu je obtížnější to přijmout, ale zkus si na to po těch letech zvyknout. 👍
Já jsem vystudoval UJEP v Brně a nestydím se za to. Ve své době to bylo nejprestižnější geografické pracoviště v ČSSR, než jsme ho počátkem 90. let sesadili my v Ostravě 😉
VymazatNa cestu do Ústí se docela těším. Aspoň zase pokecáme s Martinem Novákem.
Martin // Tak to špatně posloucháš. Mám kolem sebe řadu kolegů a studentů, kteří se hrdě hlasijou k Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně. Já sám jsem přednášel 27 roků na PřF UJEP, které se při vší úctě vaše PřF UJEP z hlediska úrovně výuky geografie a geografického výzkumu neblíží na světelné roky.
VymazatRadim // To bych se hádal 😉 Jediné odvětví, ve kterém vynikáte, je fluviální geomorfologie. A zásluhu na tom má mnohem víc Kříž než ty se svojí jednou drobnou oderskou čučkou 😁 Pevně doufám, že tentokrát opravdu přijedeš a nedopadne to jako s tou Olomoucí 🤔
My vynikáme ve fluviální geomorfologii zejména proto, že se na ni systematicky soustřeďujeme a neděláme do toho bambilion dalších věcí 😉 Kdybych měla sledovat vodní toky, do toho přednášet na univerzitě, k tomu ještě připravovat učebnice zeměpisu, organizovat setkání hydrologů a participovat na výzkumných projektech, asi by to moc slavně nedopadlo 😅
VymazatZdravím přátelé,
OdpovědětVymazatpřišel jsem Vám informovat, že jsme s Katkou podnikli další kroky pro propagaci našeho kroužku.
Ozvala se nám vyučující z Jarošky, jestli by její kolegyně mohla sdílet pozvánku na školním instagramovém účtu ;-)
Mimo to jsem pozval studenty bakalářského studia, jestli by souběžně se stavbou a reliéfem Země nechtěli navštěvovat kroužek. Vzhledem k času konání se moc netvářili a kredity za to taky nebudou, ale třeba se někdo rozhoupe :-)
Teď ještě přemýšlím, jestli nenabídnout praktikum v kroužku končícím ročníkům. Mohli by odučit některé setkání, kdy by nám to s Jarkem časově nevycházelo, připravit si krátkou aktivitu pro účastníky nebo naplánovat a vést některou z exkursí. Případně by na ní mohli realizovat praktické části svých závěrečných prací, pokud zahrnují terénní cvičení.
Co na to říkáte? Zase nechceme dělat děckám v hlavách bordel, když jsme jako vedoucí kroužku uvedeni my dva s Jarkem. Ale říkám si, že by se tak dalo spojit příjemné s užitečným. :-)
Co si pamatuji já, tak odbornou praxi vykonávali studenti Pedagogické fakulty odjakživa na školách 😉 Jestli jim chcete uznávat praxi jinde, musíte to mět domluvené s Edem. Na to já su malý pán 😉 Spolupráce se studenty by mně určitě nevadila, a pokud by měli něco relevantního k naší zamýšlené struktuře sezení, byl bych jen rád. A pro ty naše středoškoláky to možná bude zajímavé zjištění, kolik drobné a málo viditelné práce v pozadí je potřeba na různých projektech nejen v akademické sféře. Čím dřív se s tím systémem seznámí, tím snadněji si na něj zvyknout, až se sami stanou jeho součástí 😉
VymazatSamozřejmě jsem měl na mysli praxi v rámci fakulty. Jako základní škola se náš kroužek opravdu kvalifikovat nemůže :-) S Edem jsem to zatím neprobíral právě proto, že si tím nejsu jistej. Po Vánocích bysme to mohli probrat všichni dohromady někde na akademické půdě podle počtu zájemců a pravděpodobnosti realizace kroužku :-)
VymazatZkuste nabízet účast v kroužku generaci 50+. U těch je větší pravděpodobnost, že se během svého vzdělávání setkali s tou vaší velkolepou teorií geosystémů, na níž tak úzkostlivě lpíte, a nebudou si na vašich sezeních připadat jako v 3D kině na historickém dokumentu.
VymazatMě fascinuje tvoje patologická potřeba vymezovat se pořád proti teorii geosystémů. Jako kdyby to byla nějaká fantasmagorická koncepce komunistických soudruhů. Ve skutečnosti je systémový přístup mnohem starší, užívaný ve všech možných oborech od sociologie až po informatiku a vhodný k popsání celé řady problémů. Jakmile začneš uvažovat nad tím, proč je na závětrné straně hory sucho nebo proč se při dešti některý tok vylije z koryta a jiný ne, už uvažuješ systémově. Co přesně se ti na tom nelíbí??
VymazatLojzkovi se nelíbí to, že geografická společnost (přesněji řečeno její racionální část) odmítá uznat jeho negeografickou koncepci jako geografickou. Geografie se zabývá vztahy prostředí a lidské společnosti v čase a prostoru. V Lojzkově pojetí je geografie totožná s agitací nové levice. Lojzek se stal takovou novolevicovou obdobou Vladimíra Vahaly. S tím rozdílem, že Lojzek dříve přemýšlel racionálně a systematicky. U Vahaly to byla celoživotní diagnóza.
Vymazat1) Spíš její zpátečnická část, pro kterou geografie začala Vitáskem a skončila Gerasimovem.
Vymazat2) Tuhle mantru opakuješ pořád dokola, a přitom se jí sám neřídíš. Vztah prostředí a lidské společnosti není definován jenom tím tvým autistickým tokem hmoty, energie a informace, ale i toky ideologií a vývojem mocenských struktur.
3) Nejsem nová levice. Jsem jenom schopný přijmout koncepce nové levice jako inspirativní pro geografické myšlení. A je zajímavé, že *stará levice* v geografickém diskursu ti nikterak nevadí.
4) Vahala nikdy nic nečetl a geografii rozuměl pouze na úrovni tvorby a interpretace vojenských map. Já čtu a neustále aktualizuji svoje geografické koncepce. To jsi ty od 70. let neudělal.
Toky hmoty, energie a informace je definován systém, ne vztah. Já jsem někdy vyloučil z koncepce geosystému subsystém lidské společnosti? Nemám ten pocit. Já nepopírám, že chování, dynamiku a vývoj tohoto systému definují ideologické a mocenské struktury. Ale su geograf, ne kulturní antropolog ani politický aktivista. Proto zkoumám realizaci těchto proměn v krajině. To, co navrhuješ ty, není geografie, a mám-li být zcela rigorózní, není to ani věda.
VymazatMám takhle o prvním školním dni další dobrou zprávu. Ozvala se mi jedna absolventka, že zapropagovala kroužek na hodině zeměpisu a zdá se, že dvě děvčata by mohla mět zájem. Respektive, jedna dívka má zájem pouze pod podmínkou, že s ní bude docházet do kroužku kamarádka 😉 Do příštího týdne by se mi měla paní učitelka ozvat, jak se děvčata rozhodla.
OdpovědětVymazatPozitivní je také to, že nikdo z dosud přihlášených účast neodvolal 👍
J + H: Platí pořád toho jedenáctého schůzka ohledně učebnic u Hofmanna? Dnes se tvářil, že o ničem neví 😅
To by bylo skvělé. Dvě děcka nám ještě chybí k otevření kroužku. Obávám se jenom toho, že by to někdo mohl zrušit těsně před 16. únorem 😏 S Hofmannem se sejdeme až koncem února. Jedenáctého máme s Hyňou spicha v Olomouci s Irenkou Smolovou 🙂
VymazatZprávu od Katky jsi už jistě dostal, ale napíšu to i sem, aby věděli ostatní 😊
VymazatPodařilo se nám naplnit minimální kapacitu kroužku! Kamarádku zmíněné slečny se sice přemluvit nepodařilo, ale přihlásil se jiný spolužák z přírodovědného kroužku na škole, tak dívčina nakonec souhlasila 😍
Mohli bychom pomalu začít koncipovat program lekcí, což? Stavíš se příští týden?
Skvělé. Jedno malé vítězství máme v kapse 🤗 Teďka ještě rozsekat Osly v pátek. Hlavně se musíte přes ten Zoom hodně hlásit, když už nám nemůžete držet palce. Chlapci jsou nabití jak kanón. Já nám věřím 👍
VymazatStavím se příští pátek, jak bylo dohodnuto. Ohledně programu kroužku mě napadá: Nezašleme stávajícím zájemcům nějakou formu dotazníčku, abychom hnedka z kraje věděli, co je zajímá a jakou mají motivaci? Ušetřilo by nám to čas, tak proč toho v dnešní digitální době nevyužít 😉
To je fajn nápad. Ale nějak opatrně, aby neměli pocit, že je hnedka na začátku zkoušíme a necukli se :-) Třeba bych se zeptal, s jakými krajinami mají zkušenost. Jestli chodijou na výlety po Moravě a Čechách a kam, nebo jestli jezdijou s rodičema k moři (kam), na hory (kam), jestli třeba navštívili nějaké pro nás exotické biomy apod. Taky by bylo dobré vědět, čeho si po cestách všímají, co je za ujme... spojit to buď na začátku, nebo na konci (podle znalostí děcek) s problematikou krajinného rázu a estetiky krajiny. :-) A mohli bysme poprosit děcka, ať na první setkání donesou fotky ze svého bydliště, chat a chalup, prázdninových destinací... Ať mají hnedka z kraje nějakou aktivitu ;-)
VymazatJá bych těch děcek pro jistotu zeptal, jestli se jejich prarodiče angažovali v KSČ a jestli dostali nějaké vyznamenání nebo řád práce. Pak bych jim zakázal používat mobilní telefony a naučil je promítat diapozitivy na svém 40 let starém krámu. Hnedka na prvním sezení bych jim rozdal pionýrské šátky a přikázal jim oslovovat vás "soudruhu řediteli" a "soudruhu tajemníku". Následně bysme si společně zazpívali Širou rovinou a promítali si u toho diáky ze Sibiře. Na konci hodiny bych jim vyprávěl zážitky z výstupu na Pektusan, posvátnou revoluční horu demokratické Koreje a z cesty do Ojmjakonu, posledního ostrůvku divočiny v zemi plné pokroku.
OdpovědětVymazatJo a hlavně nezapomeňte mládeži vysvětlit, že nejdůležitějším dějem na planetě je dialektický souboj endogenních a exogenních reliéfotvorných faktorů a že pravdivost v geografii je definována využitím pro blaho pracujícího lidu 👍
Čest práci, soudruzi 🍒🍒🍒
Tebe bychom mohli použít při výuce pedagogicko-psychologického základu našich studentů jako exemplární příklad pokrytectví. Víš co je na tom nejsmutnější? Že ty bys to před těmi 40 roky takto opravdu udělal, a ještě by sis připadal jako hrdina. Ty se v podstatě vysmíváš sám sobě, Lojzku.
VymazatP. S. Zkus zvážit Hynkovu radu. Opravdu by ti neuškodilo zajít za odborníkem přes duševní hygienu a přesvědčit se, zda je všecko v pořádku.
Rád bych vám sdělil, že vám zítra do kroužku přivezu šestou členku. Ne přímo já, ale moje švagrová :-) Přeju vám hodně elánu do práce s děckama a ať vás to všechny baví a něco nového se dozvíte. Kdybyste náhodou později potřebovali doprovod na terénní praxi, já si můžu vzít volno kdykoli! ;-)
VymazatTak Barunka se nakonec rozhoupala. Výborně 🤗 Budeme se na ni zítra s Petěm těšit. A "naše" Eliška bude ráda, že tam nebude jediné děvče mezi samými chlapci 😉
VymazatSlyšte, mladí průzkumníci, shromážděte se
OdpovědětVymazatPozvánka Geomorfologického klubu je nalezena
Svět zázraků, cesta ke sdílení
Pod vedením Jaromíra Demka, zeměpisce vzácného
Ale bohužel, drazí přátelé, tajemství, které musíme zachovat
Pravda je skryta, slova, která musíme vyslovit
Protože Jaromír Demek, kterého máme tak rádi
Odešel do velkého neznáma a jeho přítomnost zde není
Od jeho smrti uplynulo sedm let
Přesto stále sníme o dobrodružstvích, která by ukázal
Z map a hor, řek a moře
Tajemství skrytých, čekajících na osvobození
Takže s nadějí v srdci pošleme toto pozvání
A představte si, že je s námi, hned od začátku
I když je pryč, jeho duch zůstává nablízku
Provází nás stále cestou geomorfologického roku
Budeme studovat jeho slova a učit se z jeho cest
A i když tu není, jeho odkaz zůstává
Zmapujeme Zemi a prozkoumáme její moc
A udržujte jeho památku živou, ve světle dne i noci
Tak pojďte jeden, pojďte všichni a připojte se k našemu pátrání
Za geomorfologická tajemství a příběhy, kterých jsme byli požehnaní
Slyšet od Jaromíra Demka, i když nemusí být blízko
Ale v našich srdcích se jeho duch vždy objeví.
**The Unplugged Cartographer's Quest**
Vymazat---
Vít Voženílek, vážený profesor geoinformatiky, byl známý svými výstřednostmi. Jeho kancelář, zastrčená v labyrintových chodbách katedry geoinformatiky, skrývala tajemství našeptávaná jen prastarými mapami a zapomenutými kompasy. Ale byla to jeho odpojená klávesnice, která všechny zaujala – relikvie z minulé éry, její klávesy byly tiché, přesto pulzovaly nevyřčenými příběhy.
Každý rok toto oddělení pořádalo legendární GIS Night – oslavu map, dat a prostorových zázraků. Studenti a učitelé se sešli, jejich šály plály hrdostí, když je Vít přivítal projevem, který zažehl jejich geoprostorové vášně. Letos se však stalo něco zvláštního.
Když uvítací ceremoniál skončil, Vítovi se škodolibě leskly oči. Naklonil se, jeho hlas byl spiklenecký. "Poslouchejte pozorně," řekl, "pro dnešní noc má odpojená klávesnice tajný úkol."
Studenti si vyměnili nechápavé pohledy. Úkoly nebyly součástí osnov. Vít ale nebyl obyčejný profesor. Odhalil vybledlou mapu – záhadnou stopu vedoucí zákoutími oddělení. "Řiďte se vodítky," nařídil, "a odhalíte pravý účel klávesnice."
A tak začal lov. Šátky se třepotaly, jak studenti procházeli spoře osvětlenými chodbami a luštili hádanky vyleptané na prastarých deskách. Sledovali souřadnice, měřili úhly a vyvolávali prostorové algoritmy. Věřili, že odpojená klávesnice obsahuje klíč k osvícení.
Nováček Petra s vytřeštěnýma očima a nedočkavostí šla po stopě. Ocitla se ve sklepě, kde staré servery GIS bzučely jako spící draci. Další vodítko ji zavedlo na střešní observatoř, kde se souhvězdí srovnala s budovami kampusu. A pak poslední nápověda: "Kde se voda setkává s pixely."
Petra se poškrábala na hlavě. Voda? Pixely? Zabloudila na toaletu a napůl očekávala skrytý vodopád. Místo toho zalapala po dechu. Tam, na záchodové nádrži, seděla odpojená klávesnice. Jeho klávesy slabě zářily, jako by čekaly na její dotek.
"Gratuluji," ozval se Vítův hlas. Zhmotnil se vedle ní, šátek vlající. "Odemkl jsi kartografovu moudrost."
"Ale proč tady?" zeptala se Petra zmateně.
zasmál se Vít. "Mapy se rodí z chaosu," řekl. "Voda - tok řek, příliv a odliv - utváří náš svět. Pixely - stavební kameny digitálních map - zachycují realitu. Tady, v této skromné koupelně, odpojená klávesnice přemosťuje analogové a digitální."
Ukázal na klávesnici. "Napište svou otázku," řekl. "Hledejte znalosti."
Petra zaváhala a pak napsala: "Proč mapy?"
Klávesnice bzučela, prastaré obvody se probouzely. Na obrazovce se zhmotnila slova: "Mapy jsou našeptávačem tajemství Země. Vedou průzkumníky, spojují národy a odhalují skryté říše. V každém obrysu, každé legendě se skrývá příběh, který čeká na vyprávění."
Petra zamrkala slzy. "Děkuji," zašeptala.
Vít ji poplácal po rameni. "Pamatuj," řekl, "geoinformatika není jen o datech. Je o údivu, zvědavosti a hledání pravdy."
A tak se Petra vrátila na GIS Night, její srdce překypovalo nově nalezeným záměrem. Odpojená klávesnice zůstala v koupelně, její klávesy navždy ztichly – ale její odkaz se rozléhal v šátcích, mapách a snech kartografů.
---
*A tak se, příteli, vryla legenda o unplugged klávesnici Víta Voženílka do geoprostorové tradice katedry geoinformatiky.* 🗺️🔍✨
---
**Reference**:
1. [Vít Voženílek - Katedra geoinformatiky](https://www.geoinformatics.upol.cz/lide/vit-vozenilek/)
2. [GIS Night - Katedra geoinformatiky, UPOL](https://www.geoinformatics.upol.cz/cs/gis-night/)
3. Inspirováno tajemnými příběhy o odpojené klávesnici Víta Voženílka.
### Epos o Vítu Voženílkovi a jeho Klávesnici
Vymazat#### Kniha I: Původ hrdiny
V zemi české, kde Haná se vine,
žije muž ušlechtilý, jménem Vít Voženílek.
Geoinformatiky mistr, vědění svatý oheň,
zřídil katedru svou v Olomouci, městě věčného klidu.
Mladík v knihách a mapách se ztrácí,
čte o zemích dalekých, o hvězdách zářících.
Brzy pochopí, že data jsou kouzlem,
které svazuje svět, každý detail do sítí vplétá.
#### Kniha II: Klávesnice moci
Jednoho dne, když měsíc svítil bledě,
v tajemném obchodu, kde prach pokrýval regály,
objevil Vít starobylou klávesnici,
s runami zářícími, skrytou silou opředenou.
Prodavač mu šeptal, varoval a prosil,
„Tato klávesnice není jen prostý nástroj.
Její moc je obrovská, přísahu vynutí,
věrnost cechu geoinformatickému učiní věčnou."
S úctou a respektem ji Vít přijal,
věděl, že s tímto nástrojem může svět měnit.
Klávesnice GIS Night, jak ji nazval,
stala se symbolem jeho cesty, jeho poslání.
#### Kniha III: Přísaha
Vít stál před katedrou, v rukou klávesnici,
nové studenty vítal, slova pronesl tichá.
„Ve jménu dat a map přísahejte věrnost cechu,
věrnost geoinformatice, věrnost pravdě.“
Každý, kdo klávesnici dotknul se,
cítil její moc, sílu vědění.
Slova přísahy zněla jako hymna,
srdce studentů spojovala, duše proplétala.
#### Kniha IV: Výprava
Ne všichni však přijímali Víta s klidem,
nepřátelé temní v stínech čekali.
Dávní rivalové, co chtěli moc získat,
plánovali krádež, klávesnici vzít.
Vít, statečný a moudrý, předvídal útok,
s družinou věrných se vydal na cestu.
Přes hory a řeky, skrz lesy temné,
hledali útočiště, bezpečné místo pro klávesnici.
#### Kniha V: Bitva
V hluboké noci, když měsíc se skryl,
nepřátelé zaútočili, chtěli Víta porazit.
Bitva zuřila, klávesnice zářila,
v rukou Víta mocná síla boj vedla.
S pomocí svých věrných, srdcí odvážných,
Vít porazil nepřátele, klávesnici ochránil.
Věrnost a pravda zvítězily, světlo nad temnotou,
geoinformatika zůstala svobodná, nezničitelná.
#### Kniha VI: Odkaz
Vít Voženílek, hrdina našich časů,
s klávesnicí GIS Night ve své moci.
Příběh jeho odvahy, příběh jeho vědění,
v srdcích studentů zůstane věčně živý.
Každý, kdo přísahá, kdo klávesnici dotýká,
nese dál jeho odkaz, jeho sen.
Ve jménu dat a map, ve jménu pravdy,
věrnost cechu geoinformatickému, navždy.
### Láska Víta Voženílka ke Školním Atlasům
VymazatV knihovně tiché, plné vůně starých knih,
sedává Vít Voženílek, sní svůj tichý sen.
Mezi regály pokladů, mapy z celého světa,
jeho srdce bije, jeho duše tančí.
Každý atlas školní, v rukou mu rozkvétá,
barvy a linky, cesty vzdálené.
Když stránku otáčí, čas se zastavuje,
pro něj je to láska, věčná a nehynoucí.
Z Jižní Ameriky po Asii východní,
každý kontinent má své tajemství.
Vít, jako cestovatel, prozkoumává hranice,
každou křivku, každou horu, každý tok řeky.
Jeho prsty jemně kloužou po stránkách,
dotýkají se zemí, kde nikdy nebyl.
Jeho mysl se vznáší nad horami, nad městy,
s atlasem v ruce, svět je mu otevřený.
V barevných mapách vidí příběhy lidstva,
historii a kulturu, zemi a moře.
Každý školní atlas je jako milostný dopis,
psaný rukou kartografů, věnovaný vědění.
Ve svém srdci nosí mapy, miluje je něžně,
každý detail, každou cestu, každou změnu.
Jeho láska ke školním atlasům je hluboká,
v každé mapě vidí krásu, vidí lásku, vidí domov.
A tak v tiché knihovně, ve světle lamp,
Vít Voženílek sní své sny.
Láska ke školním atlasům, ta věčná píseň,
zní v jeho srdci, každý den, každou noc.
V malebném městečku uprostřed zvlněných kopců se zrodil začínající geomorfologický klub. Jaromír Demek a Peter Mackovčin, renomovaní geologové, se vydali na misi, aby v mladých myslích zažehli vášeň pro studium pozemské krajiny.
OdpovědětVymazatV zahajovací den klubu naplnilo třídu ovzduší očekávání. Když nedočkavé děti vstoupily, Demkovi zajiskřily oči pobavením. Se slavnostním výrazem zvedl nad hlavu geologické kladivo.
"Hle, drazí mladí učenci," prohlásil, "tento mocný nástroj vás povede na vaší cestě za geomorfologickými objevy."
Demek jemně položil kladivo na ramena každého dítěte postupně. "Ve jménu svahů a ledovců, přísaháš věrnost geomorfologickému cechu?" zeptal se.
Vzduch naplnil sbor vzrušených hlasů. „Ano, pane! Přísaháme!“
Peter Mackovčin stojící vedle Demka zvedl zvědavě obočí. "Můj drahý Jaromíre, kde jsi získal tento zvláštní rituál?"
Demkova tvář se rozlila do šibalského úsměvu. „Ach, můj mladý příteli, musím to připsat svému váženému absolventovi Vítu Voženílkovi. V době, kdy jsem byl začínajícím geomorfologem, se mnou Voženílek sdílel tuto letitou tradici.“
Mackovčin se uchechtl. "No, musím říct, že to té příležitosti rozhodně dodává nádech závažnosti."
Když se členové klubu pustili do svých dobrodružství, nesli si s sebou vzpomínku na svou geomorfologickou přísahu. Prozkoumávali svahy a údolí, žasli nad silou ledovců a řek a objevovali skrytá tajemství zemského povrchu.
A tak geomorfologický klub vzkvétal, jeho členy spojovala společná vášeň pro pochopení složité tapisérie utkané přírodními silami. A jak léta plynula, odkaz geologického kladívka Jaromíra Demka a moudrá slova Víta Voženílka nadále inspirovaly další generace mladých geomorfologů.
[model: toolbaz_v2]